söndag 10 maj 2009

Bergen i Tamil Nadu

Jag har funnit friden uppe i bergen. Dimholjda bergstoppar och svala dagar. Jag har vandrat runt i den fantastiska naturen har och sett elefanter. Det ar stora och vackra djur. Ett gang indier har tagit mig till sig och det ar en speciell upplevelse att bli van med dem, det ar en annan sak an med svenskar, det ar valdigt godhjartade och givmilda manniskor. Det ar skont nar man under en resa slutar se indier och borjar se manniskor.
Mitt hem ar for tillfallet ett guesthouse i en by som ar vaaaaaaaaaaldigt lugn. Manga timmar har spenderats stirrande pa bergen utanfor.
Jag trodde liksom aldrig att resa skulle kunna bli sahar bra. Jag hade ju inga forvantningar, men det blev sa mycket mer an jag trodde. Indien ar troligen varldens basta land att resa runt i. Det kan kravas oandliga mangder talamod, men det har jag ju gott om. Forutom ibland, det blir bara for mycket av alltihop med manniskor, trafiken, djuren, indienmage, ryggsackslapande, oljud och skitlukt.
Men vad ar val en resa i Indien?
Mycket ar sig likt men annat ar valdigt annorlunda har. Allting ar valdigt smutsigt. Folk ater med handerna (sa aven jag efter viss tillvanjning). Det ar djur OVERALLT, kor, hundar, apor, spindlar, katter, getter, elefanter.... Folk slar sina barn. Det finns tjanare overallt, och en indier i overposition behandlar dom som smuts. Det ar sa trangt, overallt, alla bussar, gator och hem, man ar aldrig ensam eller overhuvutaget langt ifran nagon annan. Det finns ingen allemansratt, sa man maste muta forest department vart man an ska. Samhallet ar genomkorrumperat. Polisen ar hopplos, och politiken likasa (det ar val har om tva dagar). Men jag alskar alltihop. Jag vill aldrig hem. Ni far komma hit istallet. Det borde ni gora. Flygbiljetter ar billiga, upplevelser ar andlosa. Jag har overhuvudtaget inte sett en vit manniska pa flera dagar, och knappt pratat svenska pa en manad. A andra sidan har jag spelat gitarr som en galning....
Att resa ar som att vara ett barn, man forstar inte hur saker fungerar, allt ar nytt och spannande, och man forstar inte vad dom vuxna pratar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar